
Terwijl de Maserati aangekondigd omzet daalt in Q3 2023, lDit heeft een wiskundige impact op de verkoop. Zo veel zelfs dat, als het vierde kwartaal ook lager is dan n-1, het merk met de drietand geen omzetgroei zou kunnen zien in 2023.

Maserati verklaart Inkomsten van €500 miljoen in Q3 2023 600 miljoen in hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Dit levert de onderstaande tabel op.
Jaar | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
2023 Omzet (€ miljoen) | 700 | 600 | 500 | ||
2022 Omzet (€ miljoen) | 400 | 540 | 600 | 780 | 2320 |
2021 Omzet (€ miljoen) | 2020 |
Het feit dat de verkoopcijfers stagneren of dalen is niet echt een probleem voor een luxemerk, want Maserati doet in dit opzicht veel meer dan Ferrari of Lamborghni, aan de andere kant zijn stagnerende of dalende verkopen problematischer want het merk met de drietand is verre van de beste leerling. En eerlijk gezegd zien we niet hoe het merk het beter zou kunnen doen zonder nieuwe producten, en met Folgore-producten waarvan we het potentieel niet kennen en die pas in de zomer van 2024 worden geleverd.
2022 cijfers voor vergelijkbare merken
Verkoop 2022 | CA 2022 | 2022 winst | |
---|---|---|---|
Maserati | 25 900 | 2,32 miljard | 201 miljoen |
Ferrari | 13 221 | 5,09 miljard | 939 miljoen |
Lamborghini | 9 233 | 2,375 miljard | 614 miljoen |
Bentley | 15 174 | 3,38 miljard | 708 miljoen |
Porsche | 309 884 | 37,6 miljard | 6,8 miljard |
Aston Martin | 6 412 | 1,57 miljard | 215 miljoen |
McLaren | NC | NC | NC |
Bugatti | 80 | 331 miljoen | -33 miljoen |
Rolls-Royce | 6 021 | NC | NC |
Het spijt me, Alexandre, maar je hebt een fout gemaakt bij Porsche, want je hebt 8,72 miljard aangekondigd, terwijl we nog lang niet in de buurt van dat bedrag zitten:
"In 2022 realiseerde Porsche een omzet van 37,6 miljard euro, een stijging van 13,6 % ten opzichte van 2021, voor een winst van 6,8 miljard euro, een stijging van 27,4 %."
Kortom, er zijn 2 miljard te veel winsten.
Ik heb het net veranderd!
Maak je geen zorgen, fouten zijn menselijk, we maken ze allemaal... ik eerst en niet een beetje om objectief over onszelf te zijn 🤣👎
Geen Ghibli meer, geen Alfieri, geen nieuwe Quattroporte of Levante (die al tijden niet meer zijn geëvolueerd), dus verwacht geen groei.
Als je ziet hoe Lexus zijn producten elk jaar verder ziet evolueren... vraag je je af wat de managers doen die de mal moesten doorbreken toen deze werd gecreëerd! Ze doorbreken de mal, maar helaas in de letterlijke zin van het woord. Het is allemaal goed en wel dat ze FCA bekritiseren, maar ik zie dat Maserati, afgezien van het Ferrari-tijdperk, heel weinig is veranderd.
De Quattroporte 5 is in 10 jaar meer dan 25.000 keer verkocht. Ik zou graag willen weten hoeveel modellen er van de 6 zijn verkocht in 10 jaar.
Kortom, het wordt echt tijd dat Maserati en Lancia fuseren en dat Alfa onder de paraplu van Ferrari komt, anders gaan ze ten onder.
Maar nee, we gaan Bsuvs en Vans produceren omdat ze zo belangrijk zijn voor het merk!
Aston Martin zou er beter aan doen de krachten te bundelen met Jaguar, want ook zij zitten in de problemen en ruiken nu al naar problemen.
Dat zouden we hebben:
Aston VS Maserati (Luxe Sport)
Jaguar VS Mercedes VS Lancia VS Lexus (Premium)
BMW VS Porsche VS Alfa VS Mazda (Sport)
McLaren VS Ferrari VS Lamborghini (Race)
Jeep VS Range (4X4 Luxe)
Royce, Bentley, Century en Aurus zijn een klasse apart, hoewel het prestige van Bentley een enorme klap heeft gekregen.
Bugatti wordt platgewalst door Koenigseegg en ik denk niet dat Rimac veel zal veranderen omdat Christian von Koenigsegg de lat heel erg hoog heeft gelegd en Bugatti een ramp is als het gaat om betrouwbaarheid.
Vraag:
Wat doet Tavares?
Antwoord:
Hij pompt het geld in zijn Chinese zaken en PSA en de rest... hij geeft geen moer om iets anders!!!!
Vraag:
Wat doet Elkann?
Hij laat het gebeuren en vult zijn zakken!
De moraal?
Behalve Ferrari zal er niets Italiaans meer overblijven in de autowereld!
Hallo allemaal. Voor een goede referencing van de site heb ik de commentaren moeten opschonen die te veel links naar andere sites bevatten.
Voor de toekomst van italpassion:
- Bedankt voor je commentaar op het onderwerp. Als we het over Maserati hebben, begin dan alsjeblieft geen debat over een ander onderwerp.
- Vermijd te veel links naar andere sites
Anders verliest italpassion zijn ranking en daarmee mijn inspanningen.
Ik zal reacties verwijderen die niet langer relevant zijn voor het onderwerp of die alleen maar links naar andere sites bevatten.
Bedankt voor uw tijd!
Alexandre
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar je kunt het probleem ook andersom bekijken. Ons in staat stellen om dit te doen is de STERKTE van Italpassion en een enorm obstakel op veel andere sites (waar je niet eens met mensen wilt praten omdat de commentaren op kleuterschool- of zelfs psychiatrisch ziekenhuisniveau zijn). Dit gemak van argumenteren en de totale vrijheid van uitwisseling (video's, artikelen en referenties van elders) betekent dat de inhoud verrijkend is en andere leden zal aantrekken die komen argumenteren door hun standpunten en wat ze kunnen zien in het algemeen achter te laten.
Het geeft je blog en je werk het verlangen om het te delen met andere mensen die we ontmoeten.
Een dergelijke site is opgezet in Zwitserland en breekt jaar na jaar records wat betreft het aantal nieuwe leden: sport auto Suisse.
Dat is ook een deel van de charme van italpassion, dat met de dag zal groeien (en terecht), en het verlangen om geen enkel artikel te missen dat je met ons deelt, zodat we ervan kunnen leren en kunnen debatteren over het verleden, het heden en de toekomst van de Italiaanse auto-industrie en, tot op zekere hoogte, de auto-industrie in het algemeen, zelfs als we het niet altijd eens zijn met sommige mensen zoals ik en Fredo, die soms een diplomatiek belangenconflict lijkt, maar ik hou ook van zijn andere standpunt, waardoor je zin krijgt in de constructieve argumenten die hij naar voren brengt.
Maar het is waar dat het bijvoorbeeld niet slim van me was om mee te doen aan het domme en kinderachtige spelletje van die andere gast die zei dat Maserati, Alfa en Lancia niets anders dan shit hebben gedaan sinds de overname door Fiat (ik geef toe dat ik het niveau helemaal niet heb verhoogd door me druk te maken om niets, en dat het me irriteerde om zoveel c......e te lezen in één comment).
Stanislas, Dan, Dav en Guybet willen ook graag verder gaan op het basisthema dat jullie elke keer met ons delen.
Als je erover nadenkt, wens ik je een geweldig weekend.
Met vriendelijke groet
Ik heb geen problemen met dit alles, alleen een herinnering om niet te ver van het onderwerp van het artikel af te dwalen als je commentaar geeft. Ik kijk uit naar het lezen van jullie debatten 😉
Dank je 🙏 👍
De verkoopcijfers van Maserati zijn niet zo slecht buiten Frankrijk, maar de super malus van binnenkort €60.000 schrikt kopers af.
Volume is niet het enige dat telt, en Ferrari is daar het bewijs van.
Niemand kan zeggen hoe goed de elektrische versies van Folgore? zullen verkopen.
Elektrische sportwagens zijn niet aantrekkelijk, ongeacht het merk.
Ferrari beperkt bewust de verkoop (het enige merk ter wereld dat dit doet). Maserati, Alfa en Lancia zouden hetzelfde moeten doen, met producten die de benchmark zijn op hun gebied en vooral de prijzen moeten verhogen terwijl ze hun imago opnieuw opbouwen. Herstel showrooms die hun stamboom waardig zijn en after-sales service en klantenservice die Ferrari waardig zijn. Hun producten zouden een duurzame waardering behouden en vooral deze kleine wereld terug in de motorsport brengen en ervoor zorgen dat Abarth hetzelfde doet in het licht.
Voor de massa hebben we al Fiat, Opel, Peugeot, Citroën en hun nieuwe Chinese producten, dus ik denk dat dat meer dan genoeg is.
Dat zijn 5 merken om volume te maken voor meneer en mevrouw Iedereen.
Maserati moet sportieve luxe maken, dat is hun niche. De MC20 voldoet aan dit criterium, en het creëert vraag met andere recente modellen, afgezien van de Grecale, waarvan ik de verkoopcijfers niet ken, noch die van de Levante of de Ghibli.
Als Alfa Romeo zeer sportieve modellen wil hebben zoals de Quadrifoglio en GTA, of speciale series zoals de 33 Stradale, dan denk ik dat het ook minder krachtige en meer betaalbare modellen nodig heeft. Ik denk niet dat de Giulia met minder krachtige motoren, of de Giulietta daarvoor, opvallen bij Alfa. Alfa maakt in ieder geval al heel lang geen volumes meer.
Stanislas:
Toyota met Lexus en Hyundai met Genesis of Ferrari wijzen de weg die absoluut gevolgd moet worden. Dit betekent dat je producten op de markt brengt die onaantastbaar zijn (prestaties, betrouwbaarheid en service na verkoop aan de top), waarvan je het aantal jaar na jaar opzettelijk beperkt en die je elk jaar verder ontwikkelt (een Japanse techniek die in de jaren 1970 werd ingevoerd). Bij elke vernieuwing van het gamma verhoog je geleidelijk het aantal, terwijl je het aantal beperkt houdt om de aantrekkingskracht van de producten te behouden (en door onderdelen te blijven produceren voor gebruikte modellen, zelfs na de befaamde 25-jarige regel (wat momenteel niet het geval is voor merken zoals Maserati, Alfa, Lancia, Lamborghini en Audi... kortom, een schande op elk niveau).
Je zet iedereen in de autosport waar ze hun sporen hebben verdiend (Lancia in de rallysport, Alfa in het WTCC, Maserati in de uithoudingsracerij in plaats van Peugeot, dat er niets mee te maken heeft behalve dat het ons in verlegenheid brengt en gekke geldbedragen uit het raam gooit).
Zo kun je voor Maserati een Ghibli, Grecale, Quattroporte, Levante, Alfieri en MC20 neerzetten (altijd met een V6 hybride want, ik heb de Grecale 9 keer gereden, het is een bom maar het mist een Nettuno met Ferrari-achtige hybridisatie), die de aangepaste Giorgio die we onder Jeep zien delen. Je neemt het hele gamma over, past het koetswerk aan en voorziet het van een V6 BiTurbo hybride, zij het minder krachtig (degene die Ferrari kort geleden aan Maserati heeft verkocht en die de schatkist van het steigerende paard deels vult) en geeft het een Lancia-badge. Je doet hetzelfde met Alfa en zijn eigen V6, nog steeds een hybride. Je schakelt al deze motoren om naar verschillende brandstoffen voor iedereen (benzine voor de ultrarijken, ethanol voor de minder bedeelden en diesel voor de zware bestuurders). Ik kan je verzekeren dat dit VOLLEDIGE POTTEN zal doen ontvlammen. Maar je geeft Maserati en Lancia het recht om 2 verschillende maten op ELK van hun producten te hebben (yum yum voor de Chinezen).
Dan pak je het deel aan dat je het meest interesseert (zelfs als het het minst winstgevend is), je neemt de huidige Giorgio (in het kort, niet verlengd) en je installeert een 3-cilinder 2.0 Biturbo hybride (Koeninseegg haalt 600 pk uit de zijne en voor een driecilinder is dat monsterlijk) die je installeert in de nieuwe Delta en Giulietta en hun SUV's die op hetzelfde platform zijn gebouwd en die vooral niet downmarket gaan (geen Ypsilon meer, wat in feite een Autobianchi was en je laat dit soort massaproducten over aan Abarth, wat altijd zijn specialiteit is geweest).
Met zo'n beperkt productplan zullen klanten hongerig zijn (want niet iedereen heeft een auto) en de orderboeken zullen meerdere jaren vol zijn omdat de producten elk jaar zullen evolueren.
Dit geeft (we gebruiken fictieve namen omdat de producten niet bestaan)
MASERATI/LANCIA/ALFA:
Levante/Phedra/Gardena
Quattroporte/Thesis/Giuliana
Grecale/Zeta/Stelvio
Ghibli/Thema/Giulia
Granturismo/MonteCarlo/Brera en hun cabriolet
Alfieri/Fulvia/Montreal en hun cabriolet
MC20/Gamma/6C en hun roadster
Dan voeg je toe:
Musa/Tonale
Delta/Giulietta
Beta/4C als je een coupé en roadster aan het gamma wilt toevoegen
2 dingen om te doen:
Je verhoogt de prijzen veel hoger dan nodig is en bovenal, zoals Guy zei - en hij heeft helemaal gelijk - stel je buitensporig maatwerk voor, wat elk van je producten uniek zal maken, omdat bijna niemand dezelfde configuratie zal hebben voor dezelfde auto (kijk maar naar het aantal 458/911's en andere McLarens die totaal verschillend zijn, omdat de klant ze kan configureren zoals hij wil).
Dat is de oplossing en het is de enige rendabele oplossing.
Behalve dat je aan Lancia of zelfs Maserati een luxe VAN kunt toevoegen die aan de top staat (Lexus gaat veel geld verdienen met die van hen, want de bestellingen explodeerden zodra ze hun lancering aankondigden).
Je laat China weg voor Alfa, dat zich zal richten op het Midden-Oosten, India, Rusland, Afrika, Australië, de VS en Noord- en Zuid-Amerika (inclusief Canada), samen met Europa.
Je voegt China toe aan Lancia en Maserati door 2 verschillende maten van elk van de bovengenoemde producten aan te bieden in vierdeursversies (zoals de toekomstige Quattroporte, blijkbaar).
De vraag zal zo groot zijn dat we het volume elk jaar een beetje moeten verhogen.
Maak ook aan/uit-producten (zoals de 33) voor elk merk tegen prijzen van 7 cijfers in ultralimiet series.
Voor Maserati ben ik het ermee eens, maar voor Alfa Romeo kunnen er niet alleen high-performance modellen zijn zoals de Quadrifoglio, en gelimiteerde series zoals de 33 Stradale. Als je het Alfa Romeo museum in Arese bezoekt, zul je zien dat veel Alfa's uit de jaren '60, '70 en '80 (Giulia, Giulietta, Alfetta, GTV, (ik durf geen Alfasud te zeggen, want je zult zeggen dat dat een vergissing was), en zelfs recentere zoals de 147 en 156 niet per se ultra high-performance auto's waren, maar dat neemt niet weg dat hun motoren karakter hadden en het design vaak briljant en altijd zeer onderscheidend was. Ik ben er niet zeker van dat Alfa Romeo gezien moet worden als een elitair merk met alleen maar hele dure auto's.
Voor Lancia hebben de generaties Ypsilon goed verkocht, en de verkoop gaat nog steeds goed in Italië. Het zijn kleine auto's met een zekere Italiaanse luxe en elegantie, en bij Lancia vallen ze niet zo op.
Alfa, Lancia en Maserati moeten dezelfde weg volgen.
Je hebt het over Alfa in de jaren '60, '70, '80, '90 en '2000, maar je vergeet te kijken naar de realiteit dat Alfa eigendom was van de staat en dat de slechte jaren plus de problemen met de maffia de investeringen van Alfa vanaf de jaren '60 aanzienlijk verzwakten (niet beter voor Lancia vanwege de maffia) en we eindigden met producten met een fantastisch concept maar een belabberde betrouwbaarheid en platforms waarvan de roestwerende behandelingen jammerlijk ontbraken!
Autobianchi was ook een grote hit met de Y10.
Giovanni en Lucas en Enzo hebben altijd gezegd dat het probleem met Alfa en Lancia was dat ze geen echte leider hadden van het kaliber Enzo Ferrari die, met zo'n mentaliteit, deze merken weer op de kaart zou hebben gezet.
Het zou beter zijn geweest voor deze 2 merken als Lucas' voorstel (dat deels verantwoordelijk was voor zijn verlies aan Marchionne) Alfa onder Ferrari en Lancia onder Maserati had geplaatst en ze volledig onafhankelijk had laten zijn, zoals Ferrari was.
Wat houdt ons tegen om een Tonale/Giulietta en Delta/Musa te maken die zijn uitgerust met een driecilinder BiTurbo (zoals gezegd haalt Koeninsegg 600 pk uit zijn 2.0 driecilinder) in een longitudinale hybride stand voor € 50.000 per stuk, maar in beperkte aantallen per jaar?
De 500 doet het qua verkopen beter dan de Ypsilon, dus waarom geen 500 uitbrengen met vleugeldeuren in een luxe versie zoals de RIVA?
De tijd van buitensporige volumes is voorbij, de tijd van beperkte aantallen en winst moet de prioriteit worden, want zonder winst kunnen we geen serene toekomst hebben.
Stanislas
Maar zoals je zo goed beschrijft, moeten mensen niet alleen elektrisch willen rijden, maar moeten we ook uitvinden of mensen deze goedkope knock-off echt willen kopen.
Wat luxe betreft, ze willen het niet (de verkoop van de 33 bewijst het), dus je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de politici hun toon moeten veranderen, anders zal de verkoop van generalisten wegsmelten als sneeuw voor de zon.
We zeggen het nog maar een keer.... jammer dat ze de PHEV beurt gemist hebben.... zelfs Lambo doet mee.
Na 2 ghibli's moest ik besluiten dit fantastische merk te verlaten.
en voor een lange tijd, ben ik bang.
Niets houdt ze tegen om echt aan de gang te gaan voor Alfa Lancia en Maserati, want Toyota en Lexus verkopen er nog steeds veel en Mazda is meer verleid door de PHEV dan door de elektrische (die ook de roterende zuigermotor spaart).
Het verlengde Giorgio-platform onder Jeep maakt dit mogelijk, en het is dom van Tavares om het niet te gebruiken in plaats van koppig te proberen volledig elektrisch te gaan, wat blijkbaar niemand wil.
Zelfs Toyota houdt vast aan waterstof voor Lexus en zijn merk, en denkt net als vele anderen dat dit de toekomst is, omdat elke motor het aankan (vooral de roterende zuigermotor, dat geef ik toe, zoals gedemonstreerd op de RX8).
Hallo allemaal
Ik kocht een maserati quattroporte in 2006 eerlijk gezegd breng ik meer tijd door in de garage dan op de weg en ook de werkplaats service bij maserati dealerships bijvoorbeeld maserati Bordeaux zijn zeer onaangenaam maar om onderdelen te verkopen geen zorgen en ik heb geprobeerd om contact op te nemen met maserati Frankrijk om hen te vertellen van mijn ontevredenheid niemand dus met een beetje geluk maserati in rennes zijn professioneler dan Bordeaux ze probeerden om mijn auto te repareren Ik vraag dat het verandert maar ik zal van auto veranderen ik ben op zoek naar audi of mercedes sorry
Hartelijk dank. Mr. sulak
Veel succes met Audi, want je wordt goed geholpen als het gaat om herhaalde storingen, en hun after-sales service is echt betreurenswaardig, want het enige wat ze weten te zeggen is:
"Als er pech is, ligt dat niet aan ons, maar aan de chauffeur!
We hebben dit al zo vaak gehoord bij verhuurbedrijven toen we Audi's kochten of bij internationale of diplomatieke organisaties dat dit merk van het boodschappenlijstje is gehaald en niemand ze meer wil of vertrouwt.
Ik heb de nieuwste V8 4.2 die in Zwitserland wordt verkocht en die binnenkort 75.000 km zal rijden. Ik mag niet klagen, ik heb nog nooit een probleem gehad, maar ik laat elke 5.000 km een complete servicebeurt uitvoeren. Dat verklaart het, want als je een sportlimousine koopt met een racelimiet, moet je niet aarzelen om een beroep te doen op de service om problemen te voorkomen.
Wat Mercedes betreft, is het net als bij Maserati, wat altijd voor problemen zorgt en vooral bij Mercedes, is de elektronica die constant defect is en maar al te vaak eindigen ze aan de kant van de weg of in de stad omdat de auto niet meer wil starten, net als bij de Porsche sedans en dat is echt vervelend als je klanten aan boord hebt en zelfs bij de SUV's is het hetzelfde.
Met de Maybach SUV of de Maybach S-Klasse moet je, net als met de Panamera of de Cayenne, voortdurend om assistentie vragen, zoals maandag bij de VN toen ik moest vragen om de Lexus terug te brengen om de Mexicaanse ambassadeur 🇲🇽 te vervoeren.
Als je een limousine wilt die nooit een probleem oplevert en om financiële redenen zelden naar de dealer gaat, vergeet dan meteen de Duitsers en koop een Lexus, anders krijg je een afkeer van limousines en daarom zijn er zoveel Lexussen in taxibedrijven of prestigevervoerbedrijven in Zwitserland 🇨🇭. Ze waren het zat om klanten te verliezen door herhaaldelijke defecten en zelfs wij hebben nog maar één S-klasse, 3 Maserati's (Ghibli, Quattroporte 5 4.7 GTS en Quattroporte 6 Trofeo) en 6 Lexus LS over.
We doen de S-klasse begin volgend jaar weg (45.000 km) en de 4 Mercedes VAN's worden vervangen door Lexus (slechts één is de 100.000 km gepasseerd, maar we hebben 2 versnellingsbakken, 2 turbo's en het halve dashboard vervangen, dat er uiteindelijk altijd als een kerstboom uitziet).
De strategie van Alfa Romeo is al jaren helemaal verkeerd. Maserati begint hetzelfde te doen.
Ze luisteren niet naar merkenthousiastelingen.
Zelfs met elektrische auto's lopen ze achter.
De Grecale Folgore komt tegelijk uit met de elektrische Macan. We zullen er meer over vertellen wanneer het tijd is voor vergelijkingen.
Je zult me moeten laten zien waar Alfa en Maserati in de fout zijn gegaan en wat betreft de Macan, ik lach me al bij voorbaat rot in de wetenschap dat Porsche jaar na jaar achteruit gaat omdat het elektrische systeem van de VAG-groep totaal defect is en klanten niet happig zijn op elektra. Ik ben het er immers mee eens dat ze jarenlang niet naar klanten hebben geluisterd, tot op het punt dat dit voelbaar was bij Maserati, Alfa en Lancia, behalve bij Maserati toen het onder de Ferrari-paraplu werd geplaatst, en de verkoop heeft dit kunnen aantonen (met permanente wijzigingen bijna elk jaar). Voor Alfa is het precies andersom, want na het bloedbad dat de 159/Brera/Spider was, hadden ze met de Giulia en de Stelvio eens echt rekening gehouden met de behoeften van klanten, maar bleven ze koppig vasthouden aan 4-cilinder benzine- en dieselmotoren. Maserati, Lancia en Alfa misten de boot met de PHEV, wilden het aantal modellen niet beperken en deden niet zoveel moeite voor Lancia. Het delen van de bestaande platformen tussen deze 3 merken zou financieel voordeliger geweest zijn (we herinneren ons allemaal nog de fout van de Thesis, wat een prachtige limousine was maar waarvan de belangrijkste fout dezelfde was als die van de Thema, het niet hebben van 4WD en het produceren van zo'n product met voorwielaandrijving). We hebben deze ramp te danken aan Marchionne die, net als Ghosn en Tavares, een financier is en geen autovisionist.
Als je buigt voor de wil van de aandeelhouders in plaats van andersom, eindig je helaas met dit resultaat. Een nieuwe Granturismo is allemaal goed en wel, maar een PHEV-versie, zoals de Grecale, naast de verbrandings- en elektrische versies, zou duizend keer interessanter zijn geweest dan te proberen om in de toekomst één volledig elektrisch gamma te creëren omdat liefhebbers dat niet willen. Maserati scheiden van Ferrari was een fatale fout als het niet was om het onafhankelijk te maken, en Lancia en Alfa in de FCA-vouw laten was ook een fout.
De toekomstige fouten met Alfa zullen nu echt beginnen en ik ben bang dat dit het soort fout is dat het merk zal veroordelen tot verkoop aan een andere groep (Toyota? Honda?).
Als Maserati en Lancia niet wakker worden, eindigen ze op dezelfde manier.